Muutama läheltä piti -tarina on jäänyt kertomatta reissun aikana, joten tässä parhaimmat:
Meillä on kilpailussa ollut muutama mies-yli-laidan -tilanne, jossa henkilö on ollut kiinni veneessä turvavaljaansa kanssa. Näitä on sattunut myös muissa veneissä ja niistä Clipper ei raportoi. Kilpailussa Hobartista Airlie Beachille olimme aallokkoisessa kelissä vaihtamassa keulapurjetta. Minä olin ruorissa ja keulakannella olivat muun muassa Patsy ja Tino, joista Patsy aallon voimasta tippui kaiteen yli. Hän oli kiinni kaiteessa lyhyemmällä noin muutaman kymmenen sentin mittaisella valjaallaan, joten Tinolla oli helppo työ nostaa hänet takaisin kyytiin.
Aiemmassa, Albanysta Sydneyyn käydyssä kilpailussa Mike oli aallokkoisessa ja kovatuulisessa kelissä veneen alapuolella tekemässä jotain (en muista enää mitä). Kun hän oli saanut homman valmiiksi, pyysin häntä tulemaan istumalaatikkoon, mutta sen sijaan hän meni uloskäynnin katolle edelleen kiinnittyneenä veneen alapuolelle. Hetkeä myöhemmin iso aalto tuli ja pyyhkäisi koko veneen yli napaten Miken mukanaan. Hän huuhtoutui aallon voimasta päin tuulen alapuolella olleita kaiteita loukaten selkänsä. Hän oli kiinni pidemmällä turvavaljaalla, ja lisäksi hän oli ylempänä kuin kiinnityspiste, joten matkaa oli runsaasti. Turvavaljaissa on ylikuormitusindikaattori, joka repesi Miken tapauksessa. Kuvan aalto ei liity tapaukseen.
Ensimmäisen kilpailun kolmantena yönä toinen vahti oli saanut spinaakkerin solmulle etustaagin ympärille. Meidät kutsuttiin auttamaan, ja minä menin keulakannelle. Yritin vetää spinaakkeria alas skuutista kiskoen. Spinaakkeri oli edelleen osittain täynnä ilmaa, joten välillä tuuli repäisi skuutin kädestäni irti. Kolmannella kerralla se tapahtui kuitenkin niin nopeasti, että olin jo ilmassa ennen kuin päästin irti. Lensin siis skuutin ylitse ja jäin roikkumaan turvavaljas skuutin yli siten, että ainoastaan jalkani koskettivat vettä. Spinaakkeri siis kannatteli minua ilmassa. Nopeasti Jan ja Amancio vetivät minut turvavaljaasta veneen kyljelle, jonka jälkeen kiipesin heidän avustuksellaan takaisin veneeseen. Koska tämä tapahtui niin alkukisasta, ei ihmiset oikein tienneet miten toimia. Siinä vaiheessa kun viesti siitä, että minä olin yli laidan oli tavoittanut veneen perässä olleen Huw’n, olin minä ehtinyt jo takaisin istumalaatikkoon auttamaan spinaakkerin laskemisessa.
Hei Jesse
On ollut todella antoisaa lukea matkakertomuksiasi. Olen lukenut ne kaikki. Kirjoitat hyvin ja jutut ovat suorastaan jännittäviä.
Valtava seikkailu.
Tervetuloa takaisin.