Faktoja purjehduksesta

Tässä hieman tässä vaiheessa tiedossa olevia faktoja reissusta, kun niitä kuitenkin kysytään. Reissun järjestää Clipper Ventures, ja tämä on järjestyksessään 10 kerta. Kilpailun sivusto löytyy osoitteesta http://clipperroundtheworld.com/ Reissu kestää elokuusta 2015 heinäkuuhun 2016, purjehditaan 12 samanlaisella 70-jalkaisella veneellä ja osallistujat jaetaan tasaisesti eri veneisiin.

Kyseessä on charter-kilpailu, jossa mukaan ilmoittautuneet jaetaan iän, sukupuolen, kokemuksen, osaamisen, kunnon ja muiden ominaisuuksien perusteella tasaisesti 12 samanlaiseen veneeseen. Osallistujilta ei edellytetä aiempaa purjehduskokemusta, ja ennen varsinaista kilpailua kaikkien pitää osallistua 4 harjoitusviikolle. Kyydissä on kerrallaan maksimissaan 24 henkilöä. Matkaan voi osallistua yhdelle tai useammalle kahdeksasta legistä tai koko matkalle. Kipparit on palkattu, muut osallistujat maksavat osallistumisestaan. Minä olen Team Huw’ssa. Kaikille tiimeille tulee nimisponsori, jolloin myös meidän tiimin nimi vaihtuu.

Osallistuminen koko reissulle maksaa 45 200£. Yhdelle legille osallistuminen maksaa pituudesta riippuen 4800-5900£ plus harjoittelut 5000£ eli käytännössä vähintään 10000£. Hintaan sisältyy matkat ja majoitus. Veneessä saa yöpyä myös satamissa ollessaan, hotelleista täytyy maksaa erikseen. Tämän lisäksi päälle tuli vielä pakollinen vakuutus maailmanympäripurjehtijoilta 3000£, veneen miehistön yhdessä keräämä rahasto mukavuusvälineisiin (meidän veneen osalta 50£/legi eli 400£), sekä lennot ja hotellit harjoitteluviikkoja varten. Jos siis suunnittelee osallistuvansa koko matkalle, kannattaa matkan hinnan lisäksi laskea budjettiin 5000-10000€.

Vene on 70-jalkainen reissua varten tehty yksityyppiluokka. Kyseisillä veneillä on purjehdittu jo 2013-14 maailman ympäri. Veneissä on isopurje ja kaksi keulapurjetta. Myötätuulellä käytetään genaakkeria. Veneissä on sisällä keittiö, 2wc:tä, purjevarasto, navigointihuone ja   24 nukkumapaikkaa, joista todennäköisesti matkalla käytetään ainoastaan 16 peräosassa olevaa. Veneestä pitänee kirjoittaa oma juttunsa koska siitä on aika paljonkin kerrottavaa.

Reissu alkaa 30.8.2015 Lontoosta ja varsinainen kilpailu seuraavana päivänä Southend Pieriltä Thames-joen pään tienoilta. Reissu päättyy heinäkuun puolessa välissä 2016 Lontooseen. Reittinä on Lontoo – Rio de Janeiro – Capetown – Albany (Australia) – Sydney – Hobart – Airlie Beach – Aasia (kaupunki nimeämättä) – Qingdao – Seattle – Panama – New York – Derry-Londonderry (Pohjois-Irlanti) – Eurooppa (kaupunki nimeämättä) – Lontoo.

Jokainen legi on kilpailu, jossa kaikki veneet starttaavat samaan aikaan, ja ensimmäisenä perille tullut saa 12 pistettä, seuraava 11 jne. Lisäksi matkalla saattaa olla pisteportteja, joista ensimmäisenä läpi mennyt saa 3 lisäpistettä, toisena 2 ja kolmantena 1 pisteen, sekä sprinttipätkä, jonka nopeiten purjehtinut saa yhden lisäpisteen. Pisteportit eivät välttämättä osu taktisesti parhaalle reitille, ja sprinttipätkän voi siis voittaa viimeisenä maaliin tullut vene. Pistevähennyksiä tulee, jos veneeseen tarvittavat korjaukset ylittävät tietyn summan, käsittääkseni 1 piste /500 puntaa.