Lähdimme tiistaina päivällä Gosportista ja ensin sen edustalla harjoittelimme Tower Bridgen alitusta ja muita muodostelmia, joita lähtöpäivänä suoritetaan. Sen jälkeen lähdimme purjehtimaan kohti Lontoota. Purjehdimme aika rauhallista vauhtia ja välillä menimme moottorilla eteenpäin. Olimme Thames-joen lähistöllä keskiviikkona kahden aikaan iltapäivällä, mutta siitä eteenpäin oli sovittu, että lähdetään vasta torstai-aamuna 4.30. Me ja suurin osa muista veneistä oli ankkurissa, mutta muutama purjehti koko yön. Aamulla lähdettiin kohti Lontoota ja ajeltiin rauhalliseen tahtiin Thames-jokea. Sataman kohdalla piti olla nousuveden aikaan jotta sataman sulku voitiin pitää auki kaikkia kahtatoista venettä varten kerralla.
Meillä on veneessä luvassa aivan erinomaisia ruokia. Espanjalainen Amancio, joka on myös koko matkan mukana on suunnitellut ruokalistan ja vastaa ruokien hankinnasta. Ruokalistalla on yleensä lounaaksi sämpylöitä ja salaattia ja päivälliseksi esimerkiksi jauhelihakastiketta. Ruoat laitetaan vuorotellen purjehtiessa. Amancio on myös erinomainen kokki ja hän on myös tehnyt aina välillä omia lisäherkkuja kuten tiramisua ja itse tehtyä salaatinkastiketta. Amancio on myös itseasiassa miehistöstä kokenein purjehtija. Eräällä toisella koko maailmaympäripurjehdukselle lähtevällä ei ainakaan tässä vaiheessa ollut mitään käsitystä veneen ohjaamisesta tai kurssin säilyttämisestä. Toivottavasti kehitystä tapahtuu.
Mitä kilpailuun tulee, ihmiset tuntuvat pitävän Qingdaon kipparia Igoria ja LMAXin kipparia Olivieria erittäin kilpailuhenkisinä, joten heiltä odotetaan hyviä tuloksia. Meillä on toisaalta veneessä kaikennäköistä ylimääräistä hupivälinettä kuten espressokone, mutta toisaalta eniten koko matkan mukana olevia ja kohtuullisen paljon osaamista. Lisäksi treeneissä veneen vauhti oli hyvää, joten lopputulosta on vaikea ennakoida. Meillä on muuten myös eniten eri kansalaisuuksia kisassa mukana, yhteensä 15.
Saavuttiin Lontooseen siis torstaina ja täällä on jatkettu veneen kunnostamista ja huoltoa. Muutamia kiinnostavia faktoja on tullut vastaan, esimerkiksi pienin, mutta raskaimmasta kankaasta tehty Code 3 -spinaakkeri painaa 82 kiloa. Sitä pystyy 2 riskiä kaveria nostamaan. Isopurjeen painoa en tiedä, mutta sen nostamiseen vaadittiin 6 henkilöä, eikä se silloinkaan pitkää matkaa liikahtanut. Pisimmät köydet veneessä on spinaakkerin nostimet, 70 metriä. Laskeskelin että veneessä on köysiä reilun kilometrin verran.Iltaisin olemme menneet porukalla syömään ja suuri osa on mennyt myös lähimpään pubiin.
Vene sai vihdoin brändäykset kylkiinsä ja huomenna päivällä on nimenantotilaisuus. Vihreä väri erottuu mukavasti muista veneistä, joista suurin osa on punaisia tai sinisiä. Brändäystä ja erilaisia tilaisuuksia varten veneitä on siirrelty pienessä satama-altaassa paikasta toiseen, ja se on ollut mielenkiibtoista seurattavaa. Lisäksi täällä ”kisakylässä” pyörii edellisestä kisasta kertova video ja on erilaisia ohjelmapisteitä kävijöille.
Sunnuntaina ohjelmaa on koko päivä ja klo 14 jälkeen veneet irtoavat vuorotellen laiturista. sen jälkeen pyöritään Lontoon edustalla Thames-joessa muutama tunti ja alitetaan Tower bridge edestakaisin. Yöksi mennään Thames joen suulle Southend Pieriin, josta kisa alkaa maanantaina päivällä. Rioon saavutaan syyskuun lopussa, ja sieltä sitten juttua seuraavan kerran. Kisaa voi seurata Clipperin sivujen kautta.
Hyvä blogi. Tulen seuraamaan mielenkiinnolla. Hyvää matkaa.
Kiitos!
Hyviä tuulia , t. Jukka
kiitos, oli näemmä jäänyt tämä viesti huomaamatta roskapostien välistä mutta vieläkin niitä tuulia tarvitaan 😉