Riossa

saapumispäivänä lokakuun ensimmäisenä nautittiin siis hieman olutta ja hieman skumppaakin, ja sen jälkeen aloitettiin huoltotoimet vinssien huollolla, turvallisuustarkastuksella ja veneen perusteellisella siivouksella. Siivoukseen sisältyy muun muassa kaikkien tavaroiden ja lattialevyjen ulos nosto ja kaappien ja pilssien puhdistus. Illalla käytiin porukalla syömässä brasilialaista barbequeta ja seuraavana päivänä jatkettiin muun muassa spinaakkereiden tarkistuksella, ruokaostoksilla ja muilla korjaustoimilla. Toisen päivän iltana oli sitten palkintojenjako ja bileet. kolmantena päivänä aamulla eli lauantaina tehtiin viekä puuttuvia korjauksia ja iltapäivällä käytiin läpi uusien miehistönjäsenten kanssa veneemme käytäntöjä. Ensimmäiset kolme päivää olivat siis varsin kiireisiä huollon kannalta. Tosin hommien aikatauluttaminen vaatii parempaa suunnittelua, sillä nyt oli kaikille epäselvää mitä pitää tehdä ja koska. Osalla muista veneistä spinaakkerien korjaamiseen meni useita päiviä, koska ne olivat revenneet koko matkalta. Homma toimii siis siten, että mekaanisten osien rikkoutumisesta/hukkumisesta (esim. Vinssikampi, vinssi, ploki, keulapuomi) menettää kisapisteitä 1 piste per 500 puntaa. Purjevaurioista menettää pisteitä tuplasti. Korjauksista, jotka pystyy tekemään itse, ei menetä pisteitä. Sen takia ihmiset siis korjasivat spinaakkereitaan itse, ja vain vaikeimmat osat korjattiin purjebeulomossa. Korjaamiseen kulutettu summa lasketaan kumulatiivisesti koko reissun ajalta.

Minä olen ainoa, joka yöpyy veneellä. Varsin mukavaa kun on koko vene omassa käytössään. Muut olivat buukanneet porukalla majoituksen, jossa oli kuulemma yorakoita lattialla eikä lainkaan vessaa. Heillä meni siis ensimmäinen päivä uutta majoitusta etsiessä. Siinä vaiheessa olin erittäin tyytyväinen omasta valinnastani. Ainoa pieni riesa on hyttyset, mutta niistä pääsee eroon laittamalla tuulettimen päälle. Satamassa on ensi vuonna olympialaisten purjehdukset, mutta tällä hetkellä se on lähinnä työmaa. Lisäksi satamasta meteoasemalle mennään puiston läpi, jossa useita henkilöitä on ryöstetty täällä olon aikana.

Jos olette lukeneet Clipperin sivuja, olette jo ehkä kuulleetkin, että LMAX Exchange ajoi hiekkarannalle ollessaan matkalla toiseen satamaan uudelleen brändättäväksi. LMAX vietti rannalla useita päiviä. Käykää tsekkaamassa kuva Clipperin sivuilta. Qingdao meni auttamaan LMAXia, rikkoi potkurinsa ja joutui myös rannalle. Nyt molemmat on saatu hinattua satamaan, ja nostettu korjauksia varten. Heidän starttinsa kuitenkin luultavasti viivästyy ja sijoitus lasketaan käytetyn ajan perusteella. Tapahtumasta on jo muodostunut sanonta ”let’s not do an LMAX” kun ranta lähestyy.

Huoltotoimien lisäksi uusi miehistö on käynyt kertauspurjehduksella, minä kävin Coxswain-kertauspurjehduksella harjoittelemassa mies-yli-laidan -tilanteen varalta ja tankkaamassa venettämme toisessa satamassa. Dieseliä, joka haisi oudolta, meni 902 litraa. Kippari ja viisi meistä kävi myös ”yrityspurjehduksella” purjehdituttamassa Rion purjehdusseurojen edustajia. Lisäksi täällä piti olla veneiden välinen kosketusrugbyturnaus, mutta se peruttiin sateen takia. Kun aurinko paistaa, täällä on noin 30 astetta, mutta sateella on huomattavasti viileämpi.

Vapaa-ajalla on tullut istuttua internetissä ja kahviloissa, baareissa ja ravintoloissa. Olen käynyt Riossa jo aiemmin, joten minulla ei ole ollut kiinnostusta kiertää turistinähtävyyksiä. Kävin myös pesettämässä pyykit paikassa, jossa oli erikoinen hinnoittelu: Yksi korillinen 42, kaksi 60 tai kolme 102 realia. Johtui käsittääkseni siitä, että kaksi koria mahtui isompaan koneeseen, joka oli halvempi. Laatu ei tosin ollut kovin hyvä, hajut lähtivät mutta tahrat jäivät. Mietin myös, että pitänee pitää kirjaa pyykkäys- ja suihkukerroista vuoden aikana. Tähän mennessä olen Suomesta lähdön jälkeen pessyt pyykkiä kahdesti. Syihkussa olen käynyt Lontoosta lähdön jälkeen kahdesti, molemmat kylmiä.

Maanantain ja tiistain välisenä yönä saapuessani veneelle veneet heiluivat voimakkaasti virtausten vaikutuksesta ja meidän veneemme oli keulapuomin korjauksen takia keula laituriin ja keulaköydet olivat rispaantuneet. Siirtelin toisen tyypin kanssa venettä kauemmaksi ja lisäsin kaksi keulaköyttä. Aamulla köysistä kolme oli poikki ja vain yksi jäljellä. Vene siirrettiin åerä kohti laituria, ja keulapuomikin on korjattu. Tänään tiistaina on iltapäivällä toisen kilpailun briiffi ja sen jälkeen menemme porukalla syömään. Huomenna veneellä ollaan kymmeneltä paikallista aikaa ja startti on muistaakseni kello 15 eli ilta yhdeksältä Suomen aikaa. Kapkaupunkiin saavutaan lokakuun loppupuolella 2-2,5 viikon kisan jälkeen. Tuleva kisa on siis yksi lyhimmistä.